regały sklepowe

Merchandising – sztuka ekspozycji towaru

Okazuje się, że właściciele sklepów stosują różne chwyty, by tylko zwabić klienta, zainteresować produktem i skłonić do zakupu. Nie zawsze zachęcają promocyjną ceną, choć trzeba przyznać, że to najczęściej stosowany chwyt marketingowy. W branży dobrze znane jest pojęcie merchandisingu. Specjaliści, którzy się tym zajmują, potwierdzają, że zakres działań, jakie wchodzą w skład tego pojęcia, można śmiało określić jako skuteczną ekspozycję towaru. O co właściwie chodzi i czy rzeczywiście jest to tak ważne w całym procesie zakupowym? Przekonajcie się sami.

 

Prezentacja produktu

 

Badania naukowe wskazują, że klient, zanim jeszcze zwróci uwagę na cenę, musi zainteresować się danym produktem. I to właśnie pierwszy czynnik, który przyśpieszy decyzję zakupową i skłoni klienta do zapłaty za określony towar. Priorytetem okazuje się odpowiednia prezentacja produktu.

Merchandising zakłada różne formy ekspozycji. Najczęściej stosowane są regały sklepowe, stojaki, standy, wieszaki, manekiny – wiele zależy od branży, w jakiej działa sklep oraz towaru, jaki ma zostać sprzedany.

To oczywiście podstawa wyposażenia każdego punktu handlowego. Okazuje się jednak, że nie zawsze rozmieszczenie towaru na półkach jest wystarczające. Istotny jest również system ekspozycji.

 

Na co patrzy klient?

 

Specjaliści, którzy zawodowo zajmują się merchandisingiem, zwracają uwagę na fakt, że nie same narzędzia do ekspozycji towaru są ważne, ale również aspekty psychologiczne. Eksperci doskonale znają tendencje zakupowe potencjalnego klienta. Wiedzą, gdzie dokładnie sięga jego wzrok w pierwszej kolejności i jak zachęcić go w ogóle do tego, by w danym sklepie skupił swoją uwagę akurat na konkretnym produkcie.

Okazuje się, że najszybciej sprzedają się produkty, które ułożone zostają na półkach, które są w zasięgu wzroku potencjalnego klienta. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się produkty, które ułożone zostają na najniższych półkach – z reguły są to też artykuły najtańsze. Te luksusowe standardowo układane są wysoko.

 

Dodatkowe triki sprzedawców

 

Nie zawsze standardowe regały sklepowe są wystarczające, nawet wtedy, gdy w całości zostaną zapełnione produktami najlepszej jakości i w atrakcyjnej cenie. Pamiętajmy, że na rynku panuje ogromna konkurencja, więc właściciele muszą nierzadko prześcigać się w sposobach, które skutecznie zainteresują potencjalnych klientów. Specjaliści potwierdzają, że najlepszą metodą jest wystawianie produktów w przejściu – to praktycznie pewniak, że sprzedadzą się w całości.

 

Czego nie robić?

 

Chaos na półkach albo braki na sklepowych regałach to najczęściej popełniane przez sprzedawców błędy. Zdarza się również, że zbyt często zachodzą w sklepie zmiany. Weźmy pod uwagę, że stali klienci przyzwyczajają się do miejsca ekspozycji danego towaru i nie bardzo takie zmiany lubią. Nie chcą tracić czasu na szukanie ulubionych produktów. Sklepowa ekspozycja zawsze ma być tworzona dla klienta. Chodzi przecież o jego zadowolenie, które przekładać się będzie na większy zysk handlowego biznesu.

 

 

Nasz team to grupa ekspertów ,którzy z przyjemnością dzielą się wiedzą z kategorii biznesu, finansów, inwestycji oraz rachunkowości tak byś mógł/a być na bieżąco z najświeższymi informacjami biznesowymi.
Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *